Kako odrediti ključne riječi? Pitanje je koje mnoge muči.
Oko ključnih riječi se vrti cijela priča oko SEO pisanja. To ne mora biti doslovno samo jedna riječ. To može biti više riječi ili fraza (npr. recept za čokoladnu tortu).
Zato je važno prije nego počneš pisati i objavljivati tekstove na svom blogu/webu odabereš 3-4 ključne riječi oko kojih ćeš kreirati sadržaj za početak. Neka one budu ono što najviše predstavlja tvoj biznis. Prilikom njihovom pripremanja imaj na umu da uzmeš neke specifične riječi, a ne općenite. npr. “mobitel” je kratka i općenita ključna riječ. Ali “rozi iPhone 14 pro” je puno duža i specifičnija ključna riječ.
Mogu se koristiti i sinonimi (to su riječi istog značenja, a drukčiji je izraz, kao npr.: muž-suprug, apoteka-ljekarna, dućan-trgovina…)
Duže i specifične ključne riječi
Te duže i specifičnije riječi su ono što naši ljudi češće pretražuju, zanima ih baš to nešto posebno (kao što je rozi iPhone). I lakše ćemo zauzeti svoje mjesto na Googleu baš za njih. A s druge strane, kratke i općenite ključne riječi, kao npr. mobitel, su već “zauzete”, tj. za njih se jako teško pozicionirati na prvoj stranici na Googleu. Iz tog razloga firme plaćaju svoja mjesta kako bi se pojavljivale odmah čim netko stisne Enter za neki općeniti pojam kao što je mobitel. A mi smo ovdje da naučimo kako zauzeti svoju poziciju na Google pretraživanju skroz besplatno (organski), bez ikakvih reklama.
Uz pomoć ključnih riječi pomažemo Googleu da shvati o čemu se radi u našem tekstu i na našoj stranici, a kad on to shvati onda nas nagrađuje boljim pozicioniranjem. Ne može nas pozicionirati ako ne razumije o čemu se radi, on nažalost nije čovjek koji može čitati između redaka. Jako je jednostavan i voli da mu se direktno kaže o čemu se tu radi (tj. na našoj stranici).
Tablica ključnih riječi
Kada pronađeš svoje ključne riječi, preporučujem da ih upišeš u Tablicu ključnih riječi koju ćeš voditi ili u excellu ili Google tablicama. Preporučujem da općenito imaš Tablicu sadržaja (u kojoj imaš kolonu “ključne riječi”), da nemaš 100 tablica u vezi pisanja, što jednostavnije – to bolje! Potrebno je voditi evidenciju ključnih riječi da znaš koju si već iskoristila, da ih ne ponavljaš u drugim tekstovima.
Gdje se ključne riječi trebaju pojavljivati?
- u naslovu,
- na početku teksta,
- u podnaslovima (H2 i H3),
- u sredini
- i na kraju teksta (poželjno dodati zaključak na kraju teksta pa u njega ubaciti i ključnu riječ)
Koliko puta treba ključnu riječ upotrijebiti u tekstu?
To ovisi o duljini teksta i broju riječi općenito. Nekad se smatralo da je poželjno ključnu riječ napisati što više puta, pa su to neki iskorištavali i stavljali ključnu riječ u svakom paragrafu, podnaslovu,… I to bi onda ispalo nečitljivo, pa je Google počeo to kažnjavati. Kao super alat u ovom slučaju pokazao se Yoast SEO (ili neki drugi SEO alat u WordPressu) koji nam pokazuje koliko puta trebamo staviti ključnu riječ u tekst. Ako ne koristiš te alate, možeš pogledati u dokumentu koji broj riječi sadrži tvoj tekst i izračunati da ključna riječ čini manje od 1% od ukupnog teksta (npr. tekst ima 500 riječi, onda se ključna riječ treba pojavljivati manje od 5 puta, npr. 3-5 puta, na 700 riječi 4-8 puta, na 1000 riječi 6-10 puta, itd. Ovo neka bude neki okvir, kako bi se reklo “cca”.
Savjet: ne razmišljati o ključnim riječima o kojima mi želimo pisati, nego o onome što naše ljude zanima.
Eh znam, pitaš se: Kako saznati što naše ljude zanima, što pretražuju?
Kako pronaći ključne riječi? Kako ih odrediti?
Budući da se u ovom tekstu bavimo organskim (besplatnim) dosegom, onda ću ovdje prikazati besplatne alate koji ti mogu pomoći pronaći ključne riječi.
1. GOOGLE PRETRAŽIVANJE
Upiši u Google neku općenitu ključnu riječ iz svog biznisa (npr. ADHD, sudski tumač, prirodna kozmetika, čokoladna torta….) i NEMOJ kliknuti Enter nego vidi što ti Google predlaže.
To su prve ideje za ključne riječi, upiši ih u tablicu.
Te se riječi najčešće pretražuju na Googleu i zato ih on izbacuje.
Uz tu riječ dodaj i mijenjaj slova na tipkovnici i vidi što ti sam predlaže prije nego klikneš na Enter. Npr. uz riječ “ADHD” dodaš slovo E pa vidiš što ti predlaže, zatim obrišeš slovo E i dodaš slovo R pa vidiš što sad predlaže, itd. dok ne prijeđeš cijelu abecedu ili tastaturu. Zapiši što god tu zvuči zanimljivo, pogotovo ako se pojavljuju pitanja u smislu: kako, koliko, gdje… Da, to je malo duži posao, ali radi se samo jednom godišnje (ili jednom u par mjeseci/godina) i dugoročno se isplati.
Možeš i ispred ključne riječi ubacivati pitalice “kako, koliko, gdje, zašto…” pa ćeš vidjeti što će ti izbaciti (ponovno NE kliknuti na Enter, nego samo zapisivati što se nudi). Npr. kad sam upisala riječ “gdje” ispred riječi “ADHD” Google mi je odmah ponudio “gdje dijagnosticirati ADHD kod odraslih” i “gdje dijagnosticirati ADHD”, pa sam to zapisala u tablicu ključnih riječi za klijenticu Leu.
2. KEYWORD SURFER
Nakon što si prepisala riječi u tablicu i nisi stisnula Enter (a znam koliko je teško odoljeti tome), sada je vrijeme da instaliraš ekstenziju koja se zove “Keyword surfer”. Možda zvuči komplicirano, no zaista nije. Klikneš na ovaj link i nakon toga na “Add to Chrome”. Ta ekstenzija služi da nam pokaže koliko često se neka riječ pretražuje na Googleu.
Ovdje smo napokon došli do trenutka kad možeš kliknuti Enter nakon svoje ključne riječi (to radiš za svaku ključnu riječ koju si zapisala u tablicu). Nakon toga će ti se, u istom redu gdje si upisala riječ, pojaviti neki broj. Taj broj pokazuje koliko puta se taj pojam pretražuje u jednom mjesecu.
Može se dogoditi i da Google izbaci odjeljak: “Ljudi također pretražuju i ovo”:
—i onda napiše koji su to upiti povezani s tvojom ključnom riječi.
To se najčešće događa samo za upite postavljene na engleskom jeziku, no ponekad se dogodi da predloži i nešto na ovim našim ex-yu jezicima.
Npr. na slici ispod ovog teksta za pojam “sudski tumač za engleski” prikazao je broj 480 (nakon što klikneš na Enter), što znači da se taj pojam pretražuje 480 puta mjesečno. Te brojke variraju od mjeseca do mjeseca.
Sve što je manje od 100 nije baš isplativo za pisanje i objavljivanje teksta na tu temu. No ako imaš osjećaj da bi tvoju publiku s vremenom mogao zanimati tekst na ključnu riječ koja je ispod 100 – zašto ne? Probaj, uvijek slušaj svoju intuiciju i potrebe svojih ljudi, a i ovi podaci nisu 100% točno, uvijek ih treba uzeti s rezervom.
Nakon što stisneš Enter za svoju ključnu riječ scrollaj dolje i vidjet ćeš što ti Google predlaže – koji su to slični izrazi koje ljudi pretražuju za tvoju riječ (npr. ADHD dijagnostika, …). To isto zapiši u tablicu.
Također, pogledaj s desne strane tablicu koju je pripremio Keyword Surfer. On će ti također dati ideje koje mogu biti povezane s tvojom ključnom riječi.
Na slici ispod teksta je tablica koju je Keyword Surfer ponudio za ključnu riječ “sudski tumač za engleski” koju sam pretraživala za klijenticu Tihanu. Osim prijedloga, napisao je i koliki je Volume (volumen, tj. obujam pretrage za taj pojam, tj. koliko se puta taj pojam pretražuje na Googleu u jednom mjesecu).
3. GOOGLE KEYWORD PLANNER
I Google ima svoj besplatan alat za pretraživanje ključnih riječi, a to je: Google Keyword Planner. Možeš mu pristupiti na ovom linku. Prilikom registracije trebat će unijeti podatke o naplati google ads-a, bez obzira na to ako to nikada ne misliš koristiti. Klikneš na “Idi u alat za planiranje ključnih riječi” i zatim na kućicu “Otkrijete nove ključne riječi”.
Npr. u slici dolje, napisala sam ključnu riječ “ADHD terapeut” da vidim hoće li mi predložiti još nešto i koliko često se ta riječ pretražuje na Googleu. Pokazao mi je da se riječ pretražuje 10-100 puta mjesečno (što zapravo nije loše). A još važniji podatak je taj da je konkurencija za taj pojam na Googleu: niska. Što znači da će biti lako pozicionirati se za nju na Googleu, tj. neki naš tekst s tom temom vrlo lako će završiti među prvima/prvi vrhu pretrage.
4. GOOGLE TRENDS
Još jedan alat koji ti pomaže kako odrediti ključne riječi je Google Trends. Nalazi se na ovom linku. Tu možeš vidjeti što se pretražuje u zadnje vrijeme, što je u trendu, u porastu i prema tome kreirati svoj sadržaj općenito, ali i odrediti ključne riječi za koje ćeš kreirati sadržaj.
5. UBERSUGGEST
Ubbersuggest je web stranica tj. platforma na kojoj se dnevno mogu besplatno pretražiti do 3 pojma. Npr. želimo pisati o pojmu “ADHD kod odraslih”, pa idemo provjeriti koliko je to dobra ideja. To radimo tako da idemo na Keyword Analyzer, pa na Keyword ideas. Postavimo na zemlju “hr” (tj. na svoju zemlju iz koje radite i objavljujete sadržaj). On će nam prikazati prijedloge: kako bismo mogli nazvati tu našu frazu i koliko puta je ona tražena mjesečno. Zadnja kolona prikazuje težinu rangiranja. Brojevi idu od 1 do 100, s time da je 1 najlakše za rangiranje, a za brojeve više od 20 teško da ćemo se uspjeti rangirati.
S desne stranice nam prikazuje tablicu s podacima koje su to stranice najviše rangirane za ovu ključnu riječ. Bilo bi dobro da ih otvorimo i pogledamo kakvi su to tekstovi: kakav im je naslov, jesu li prekratki ili prestari, kakva im je struktura… Ako vidimo neke nedostatke ili slabosti, to je onda znak da bismo se mi mogli pozicionirati za tu ključnu riječ. Ako zaključimo da baš i nema prostora za nas u toj ključnoj riječi, onda radije odabrati neku dužu, specifičnu ključnu riječ kao što je npr. “dijagnoza ADHD kod odraslih”.
PAR SAVJETA ZA KRAJ:
- Izbjegavati kratke i previše općenite ključne riječi. Radije koristiti malo duže, specifičnije riječi (umjesto “ADHD terapeut” koristiti “ADHD terapeut za odrasle”).
- Nemoj izbjegavati istraživanje ključnih riječi zato što to traje predugo: to je proces koji se obavi jednom i onda ga koristimo mjesecima. Dok ne potrošimo te ključne riječi osjetimo da je vrijeme za nove i dodatne.
- Nemoj očekivati da će se rezultati vidjeti preko noći. Rezultati SEO pisanja se ponekad vide tek nakon 3 do 6 mj., a ponekad i tek nakon godinu dana, no uvijek se isplati jer je to dugoročno ulaganje.
Ako želiš detaljnije učiti o SEO-u
ili ti pak SEO nije sjeo, pa to želiš prepustiti u moje stručne ruke pogledaj ovdje kako sve možemo surađivati.
Jer svrha mog biznisa je rast tvog biznisa.
[…] Ni sam naslov ne treba napisati na početku, iako on stoji iznad teksta. U redu je imati neku temu teksta, neku ideju oko koje ćemo razviti tekst. No, konačan naslov je najbolje napisati nakon što završimo tekst. Ili ako nam tijekom pisanja teksta dođe genijalna ideja za naslov (što obično i dođe kada ne forsiramo osmišljavanje naslova i prije nego smo počeli pisanje teksta). Uvijek treba imati na umu da u naslov stavimo našu ključnu riječ. […]