poticaji-za-samozaposljaavanje
Biznis

OD POTICAJA DO OBRTA:praktični vodič-što kad stignu poticaji za samozapošljavanje

Praktični mini vodič s koracima za rad – što napraviti kada dobijete obavijest da su Vam odobreni poticaji za samozapošljavanje: od trenutka obavijesti o dobivanju poticaja, pa sve do isplate poticaja na račun, izdavanja prvog računa i kupnje opreme.

Tekst se odnosi na otvaranje obrta s paušalnim načinom oporezivanja (zv. paušalni obrt). Nastao je krajem 2022.g., tako da su moguće zakonske izmjene od tada do trenutka kada čitate ovaj tekst. Informacije u tekstu su samo informativne prirode, služe za lakše snalaženje u ovom procesu te se savjetuje da navedene informacije provjerite sa stručnim osobama.

STIGAO JE MAIL: VAŠ ZAHTJEV JE POZITIVNO OCIJENJEN


Krene euforija, možda i skakanje po sobi od sreće (kao u mom slučaju). Super, čestitke, proslavite! Ovo je vrlo važan dan u Vašem životu 🙂 Uskoro će poticaji za samozapošljavanje biti na Vašem računu.

No, što dalje?

U mailu ćete dobiti upute za daljnje postupanje, kao npr. da Vas se poziva da osobno ili putem pošte u roku X dana od datuma primitka obavijesti, dostavite sljedeću dokumentaciju radi sklapanja Ugovora o dodjeli potpore male vrijednosti u svrhu samozapošljavanja:

Dokaz o registraciji djelatnosti (preslika rješenja izdanog od strane nadležnog tijela o upisu u odgovarajući registar i presliku obrtnice)

Dakle, 1. KORAK: OTVORITI OBRT:

Za detaljne informacije pogledajte tekst od Plavog ureda o otvaranju obrta.

Važno: Od 1. rujna 2021. godine otvaranje obrta je besplatno!

Obrt možete otvoriti osobnim odlaskom u ured za gospodarstvo u vašoj županiji ili pak putem usluge e-građani: idete na e-obrt.
Tu se unosi naziv obrta, Vaši osobni podaci, upisuje se 1 po 1 djelatnost. Koje sve djelatnosti postoje možete provjeriti u Odluci u Nacionalnoj klasifikaciji djelatnosti (NKD) ovdje na njihovoj stranici. Ako želite detaljno provjeriti objašnjenje svake djelatnosti bacite oko na dokument “Objašnjenje NKD-a” koji se nalazi na ovom linku.

Važno je obratiti pažnju na odabir djelatnosti, jer neke su vezane što znači da je za njih potrebna odgovarajuća stručna sprema, kao npr. frizer, fotograf… Na ovom linku možete pronaći popis vezanih obrta.

Kod upisa je potrebno priložiti i vlasnički list stana, a ako niste vlasnik stana onda i Izjavu o ustupanju poslovnog prostora. Kako treba izgledati Izjava možete vidjeti ovdje. Izjava se ne treba ovjeriti kod javnog bilježnika.

Uz sve to, potrebno je priložiti i scan osobne osobe koja otvara obrt.

Imajte na umu da se može dogoditi situacija da će Vam vratiti zahtjev za upis na doradu jer je zahtjev nepotpun (dobije se poruka u pretincu e-građani) i da ćete se čuti telefonski da objasnite djelatnosti ako im nisu jasne, kao i neke druge stvari.

2. KORAK: PEČAT

Pečat više po zakonu nije obvezan, no iz HOK-a (hrvatske obrtničke komore) poručuju: iako pečat nije obvezan, preporuča ga se imati s obzirom da ga neke institucije još uvijek zahtjevaju. (A da ne pričamo o guštu kada svojim pečatom lupite po nekom službenom papiru 😀 )

Kada dobijete Obrtnicu i Rješenje – idete po pečat (oko 150-200 kn) (cca 20-27 eur)

3. KORAK: BANKA

Nakon toga idete otvoriti žiro račun u banku po izboru. Sa sobom trebate ponijeti:
Obrtnicu
Rješenje o upisu u obrtni registar
Presliku osobne iskaznice

! Savjet: Registrirajte se u Udruzi Glas Poduzetnika, besplatno je. A ako otvorite račun u Zabi i član ste Udruge GP – imate godinu dana besplatno e-bankarstvo.

4. KORAK: JAVNI BILJEŽNIK

Kod javnog bilježnika idete potpisati bjanko zadužnicu na iznos koji Vam piše u mailu kojeg ste dobili kad su Vas obavijestili da ste dobili poticaje (krajem 2022.g. to je bilo 100 000 kn). Bjanko zadužnicu trebate kupiti u knjižari ili Narodnim novinama i kod bilježnika naglasiti da treba upisati i jamca. Jamac ide s Vama i mora biti prisutan tada, nema naknadnog potpisivanja. Trošak od 166 kn (cca 22 eur) plaćate sami. Moguće je da ćete trebati na bjanko zadužnicu staviti svoj pečat.

5. KORAK: DOSTAVA DOKUMENTACIJE

HZZ-u trebate osobno ili putem pošte poslati:
-Rješenje o upisu i Obrtnicu
-dokaz da je otvoren žiro račun (kopija)
-potvrdu s FINE: Potvrda o blokadi računa i novčanih sredstava ovršenika, ne starija od 7 dana (izdaje ih FINA na osobno ime). Uzima se na e-građani, pod Porezima, zove se OČEVIDNIK NEIZVRŠENIH OSNOVA ZA PLAĆANJE SA SPECIFIKACIJOM NAPLATE (iako nemate neizvršene osnove za plaćanje, to se samo tako zove, na potvrdi će biti sve nule)
-bjanko zadužnicu

6. KORAK: PRIJAVA NA MIROVINSKO, TJ. HZMO

Ako su različiti datumi Upisa u registar i Datum početka obavljanja djelatnosti važan je datum početka obavljanja djelatnosti, pa se na HZMO treba prijaviti do 8 dana prije početka obavljanja djelatnosti, a najkasnije na taj datum (datum početka obavljanja djelatnosti). Sa sobom treba ponijeti tiskanice M1 i M11 (kupiti ih u knjižari).
Na zdravstveno osiguranje (HZZO) se navodno ne treba prijaviti, jer mirovinsko radi automatsku prijavu na zdravstveno. Predlaže se da se, tjedan dana nakon prijave na mirovinsko, otiđe do HZMO-a da se provjeri je li sve u redu s prijavom, je li prošla ili nije (moguće da nitko nije ručno unio u sustav – takvo je moje iskustvo). Ako imate sustav e-građani, na mail će Vam doći obavijest o prijavi na HZMO i HZZO, tako da ako te obavijesti nema u roku od 2-3 radna dana – pravac HZMO da provjerite gdje je zapelo.

7. KORAK: PRIJAVA POREZNOJ UPRAVI

U roku od 8 dana od početka obavljanja djelatnosti, treba se prijaviti na POREZNU UPRAVU
Detalje možete provjeriti ovdje na stranici od Plavog ureda.

Sa sobom treba ponijeti osobnu, kopiju Rješenja o upisu i obrazac RPO. Prilikom popunjavanja obrasca potrebno je odabrati način plaćanja poreza. To može biti prema dohotku ili pak odabrati plaćanje paušalnog poreza. Ovo prvo znači da se plaća porez po stvarnim iznosima dohotka, a ovo drugo znači da se sami svrstavamo u određeni razred, kakav otprilike prihod očekujemo i onda plaćamo porez prema tom predviđenom mjesečnom iznosu. Postoji 5 razreda, a popis i objašnjenje se može naći ovdje na stranici od Plavog ureda.

Ako odaberete takav način oporezivanja, paušalan, to znači da ste “paušalac” kako se to popularno naziva, tj. da imate paušalan obrt (obrt s paušalnim oporezivanjem). U Poreznoj upravi dobijete još nekoliko obrazaca za ispuniti, koje im možete vratiti osobno ili putem maila, kako se dogovorite. Ako planirate imate prihode iz inozemstva, odmah zatražite da Vam daju obrazac i za to. Kad ga popunite, izdat će Vam rješenje o PDV ID broju (kasnije u tekstu spominjem račun za inozemstvo).

8. KORAK: HRVATSKA OBRTNIČKA KOMORA

Članarina se ne plaća prve 2 godine od osnivanja obrta, a o tome ćete na adresu obrta dobiti pismeno Rješenje.

9. KORAK: UGOVOR OD HZZ-a

Nakon svega navedenog, dobit ćete u nekom trenutku, na svoj e-mail, Ugovor koji se sklapa s burzom (HZZ) i još jedan dopis. Sve je potrebno isprintati, potpisati, ispečatirati i poslati natrag, sve po uputama koje se dobiju u emailu.

10. KORAK: ČLANARINA TURISTIČKIM ZAJEDNICAMA?

Plaća se tek nakon što završi prva godina u kojoj ste poslovali. Npr. ako ste obrt otvorili 2023.g., ovu članarinu ćete plaćati tek u 2024.g. Trebate li ju plaćati? Ovdje provjerite popis djelatnosti koje su obvezne plaćati članarinu.
A kako ju i kome platiti provjerite ovdje na stranicama Plavog ureda.

SPOMENIČKA RENTA – tko ju plaća i u kojim iznosima provjerite opet na stranicama Plavog ureda.

11. KORAK: IZDAVANJE RAČUNA

Ovdje skinite tablicu sa stranica Plavog ureda.
Popunite ju sa svojim djelatnostima, uz pomoć objašnjenja djelatnosti.

Izdaje li se običan ili e-račun? Svima se šalje običan račun, tj. u papirnatom ili elektronskom obliku (npr. pdf, word…). No, ako se šalje tvrtkama koje se financiraju iz državnog proračuna, onda se mora slati e-račun. Za to se može poslužiti s portalom super.hr – tamo se može besplatno poslati 10 takvih računa mjesečno.

AKO ĆETE POSLOVATI S INOZEMSTVOM:

– potrebno je u Poreznoj upravi zatražiti PDV ID broj, a račun koji ćete ispostaviti mora imati određene sastojke. O svemu više na stranicama od Plavog ureda.

OBRASCI KOJE TREBA KUPITI ILI KOPIRATI:


-preslika Rješenja o upisu 3 puta i preslika Obrtnice 3 puta
-vlasnički list, a ako niste vlasnik stana onda i Izjavu o ustupanju poslovnog prostora
-bjanko zadužnica
-kopija potvrde da je otvoren žiro račun obrta
-potvrda s Fine da ne postoje ovrhe
-obrasci M-1P i M11-P za HZMO
-obrazac RPO za Poreznu

DOKUMENTI I AKTI KOJE OBRT TREBA IMATI:

  • Knjiga prometa u kojoj bilježe sve transakcije obavljene bilo u gotovinskom ili bezgotovinskom prometu. Knjigu prometa možete voditi u pisanom obliku ili u elektronskom obliku (najjednostavnije je voditi ju u onoj tablici za izdavanje računa od Plavog ureda)
  • PO-SD obrazac – predaje se poreznoj upravi najkasnije 15.01. za prethodnu godinu poslovanja u kojem se kvartalno zbrajaju svi prometi unutar godine, te se na temelju istih vrši povrat ili nadoplata poreza i prireza (npr. ako ste obrt otvorili tijekom 2023.g. onda ćete ovaj obrazac predati do 15.01.2024.g.)
  • Na stranici od Plavog ureda provjerite i koje akte morate imati, bez obzira poslujete li s gotovinom ili samo putem računa (tj. transakcijski).

NOVCI KOJE TREBA PRIPREMITI (gotovina):

166 kn za bjanko zadužnicu (ili 22 eur)
150-200 kn za pečat (ILI 20-27 EUR)

ŠTO SE NE PLAĆA:

-upis u obrtni registar
-naknadne promjene djelatnosti obrta
-naknada Hrvatskoj obrtničkoj komori prve 2 godine
-članstvo u Udruzi Glas poduzetnika
-NIKAKVI REGISTRI, GOSPODARSKI REGISTRI i ostale budalaštine koje će stići poštom. Naime, postoje neke “firme” koje šalju uplatnice svim novo registriranim obrtima, pod lažnom izlikom da se treba platiti članstvo u njihovom registru, i to pod prijetnjom da ako se ne plati u roku od 8 dana, trebat će platiti dupli ili trostruki iznos. U pismima je navedeno da ponuda nije obavezna, no cijeli taj dopis je složen tako da utjera strah i sumnju novopečenim poduzetnicima, stoga najozbilnije predlažem da to sve bacite u smeće ili iskoristite za paljenje grijanja ili roštilja.

MJESEČNE, KVARTALNE I GODIŠNJE OBVEZE

Upišite si ove datume odmah u kalendar na mobitelu, da ne strahujete jeste li nešto propustili platiti ili ne:

  • do 15. u mjesecu platiti DOPRINOSE ZA PRETHODNI MJESEC (link s kalkulatorom od Plavog ureda – kalkulator Vam treba ako s obrtom ne počinjete 1. dana u mjesecu, nego npr. 7., 13.,… ) (Spremite si predloške u aplikaciji da ne morate svaki put ispunjavati podatke, jer su podaci isti za svako plaćanje, kada plaćate za cijeli mjesec)
  • PAUŠALNI POREZ NA DOHODAK, svaka 3 mjeseca:
  • 31.3. je rok za uplatu prvog tromjesečnog predujma,
  • 30.6. je rok za uplatu drugog tromjesečnog predujma,
  • 30.9. je rok za uplatu trećeg tromjesečnog predujma,
  • 31.12. je rok za uplatu četvrtog tromjesečnog predujma.
  • Početkom godine, odnosno do 15. siječnja tekuće godine obveza svih paušalnih obrtnika je predati novi PO-SD obrazac nadležnoj ispostavi Porezne uprave (npr. ako ste obrt otvorili bilo kada tijekom 2023.g., ovaj obrazac predajete do 15.01.2024.g.). Više o tom obrascu pročitajte ovdje.

KADA SE NAPOKON DOGODI SVEČANI TRENUTAK: POTICAJI ZA SAMOZAPOŠLJAVANJE TJ. NOVCI SU SJELI NA RAČUN VAŠEG OBRTA

  1. Kad poticaji za samozapošljavanje sjednu na Vaš poslovni račun: prvo proslavite, nazdravite i uživajte u lijepom iznosu na Vašem računu 🙂

2. Nadalje, ovisno o kojem danu u mjesecu se nalazite, provjerite trebate li platiti DOPRINOSE za prošli mjesec, možda i PAUŠALNI KVARTALNI POREZ, možda i sebi na privatan račun isplatiti dio novca kao plaću (to je dozvoljeno, jer se nijedna isplata s računa od obrta ne treba “pravdati” računima, kao što je slučaj u jdoo i doo (osim ona oprema iz poticaja, o tome kasnije u tekstu))

3. Nakon toga, vrijeme je za sljedeći korak:

KUPNJA OPREME KOJU STE NAVELI U SVOM ZAHTJEVU ZA POTICAJE:

  • svaka kupnja treba biti obavljena na ime Vašeg obrta, tj. podaci o Vašem obrtu trebaju biti naznačeni na svakom računu kada kupujete sredstvima koje ste dobili za opremu, programe i sl.
  • ako kupujete neke međunarodne licence i programe (poput Canve i Zooma) trebat ćete platiti njima iznos bez PDV-a, a nakon ispostave računa s njihove strane dužni ste obračunati i platiti PDV našoj državi (za to preporučam da kontaktirate knjigovođu)

Nakon svega, od HZZ-a se na mail dobije obavijest da imate rok od 30 dana, nakon isteka prvih 12 mjeseci od dobivanja poticaja, da dostavite HZZ-u Izvješće o tome kako ste potrošili novce (onaj dio za opremu, licence…). To znači da je najbolje da od prve kupnje sve račune spremate u jedan folder kako bi Vam bili dostupni svi na jednom mjestu, kao i fotografije tih proizvoda jer i to se predaje Izvješću.

I to je to 🙂 Uživajte u svom malom obrtu za velike snove, SRETNO ❤️

P.S. kad obavite sve korake i posložite svoju poslovnu priču, javite mi se za BREND FOTOGRAFIJE (poslovne portrete, fotografije za Vaš biznis: web, društvene mreže…), kao i za tekstove za Vaš biznis.

autorica teksta: Tea Čizmek Mesarić – copywriterica, fotografkinja i blogerica
www.mamika.hr
www.instagram.com/mamika.tea
tea@mamika.hr

Print Friendly, PDF & Email

Možda vam se svidi i...

Popularno...

2 Comments

  1. Hvala puno na ovaj detaljni članak!! 😍

    1. Mamika says:

      Drago mi je da mogu pomoći 🙂

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)